Julekonfekt

Vi laver vores egen julekonfekt.


Vi plejer at lave 4 forskellige slags.

Ingredienser:
900 g marcipan
150 g blød nougat
mandler, valnødder, rosiner
3/4 dl cognac
200 g kogechodolade ( nogen gange lidt mere)

Type 1 er med marcipan og blød nougat - lavet som en sandwich med nougat i  midten og skåret i diamantform.
Type 2  Man ruller en lille marcipankugle, kommer en mandel eller ½ valnød oven på, og dypper  bunden i smeltet chokolade
 Type 3 Før jeg begynder at lave konfekten , overhælder jeg 1 dl rosiner med cognac og lader stå i nogle timer. Så blander jeg cognac'en  i en femtedel af marcipanen (ælter det sammen  - klistret!) og ruller det i små kugler. De dækkes helt med smeltet chokolade og pyntes med en mandel.
Type 4 Bland hakkede mandler, hakkede valnødder, de udblødte rosiner, resterne fra udskæringen af marcipan/nougatsnitterne, resterne af nougaten. Rør det hele i resten af den smeltede  chokolade.  Brug to teskeer til at forme små chokoladetoppe og sæt dem på en bakke dækket med bagepapir. Sæt dem til afkøling. Opbevares i dåse - køligt

I år købte jeg marcipanen, men sommetider laver jeg den selv:

Marcipan

4 dl mandlerSkold og smut mandlerne. Tør dem lidt i et viskestykke. Kom dem i foodprocessoren sammen med flormelisen og lad den køre til det er helt fint. Tilsæt honning. Tilsæt vodka lidt ad gangen til massen bliver sammenhængende. Ælt den med hænderne. Kan lægges i plastpose og opbevares i køleskab.

2 spsk flormelis
1½ spsk flydende honning
1-2 spsk vodka

English

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karklud 20

Karklud 24

Karklud 19