Håkan Nesser - Eugen Kallmanns Øjne


Håkan Nesser er en af de forfattere jeg rigtig godt kan lide at læse, og jeg er lige blevet færdig med  Eugen Kallmanns øjne.

Det er en krimi i ægte Nessersk stil. Der er flere mordgåder set fra flere forskellige personers synsvinkel og over en periode på 25  år. Personerne i bogen er knyttet til skolen i K, enten som lærere, elever eller familie til disse. Kallerman var lærer på skolen, men er død ved bogens start. Om det er ved naturlig død eller mord vides ikke, men både en gruppe lærere og nogle elever prøver at finde ud af det. Året er 1995 og samtidig plages byen og skolen af skinheads med fremmedfjendske nazi-tilbøjeligheder. Det er ikke en hæsblæsende action krimi, men langsomt afdækkes intrigerne mens personerne bliver levende.

Andre bøger af Nesser jeg har læst med stor fornøjelse:
Barbarotti serien:
Menneske uden hund - En helt anden historie - En fortælling om hr. Roos - De ensomme
Van Veeteren serien:
Det grovmaskede net - Borkmanns Punkt - Hjemkomsten - Kvinde med modermærke - Kommissæren og tavsheden . Münsters sag - Carambole - Ewa Morenos sag -Svalen, katten, rosen, døden - Sagen G

Uden for serier: En fortælling om hr Roos - Fluen og evigheden - Fra doktor Klimkes horisont - Himlen over London - Levende og døde i Winsford - Ormene på Carmine Street - Skyggerne og regnen.

Alle absolut læseværdige med fine person -og miljøskildringer.

Man kan læse om Håkan Nesser på KrimiWiki, eller på hans egen hjemmeside: nesser.se 
Jeg kan se der jeg stadig er et par stykker jeg ikke har læst - herligt!

English

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karklud 20

Karklud 24

Karklud 19